torstai 12. helmikuuta 2015

Painopäivitystä

Tähän väliin voisin kertoa vähän siitä, miten painonpudotusrintamalla etenee. Mulla on tapana punnita itseni kerran viikossa. Oon pitänyt sitä hyvänä määränä, koska vähemmistä kerroista tulisi sellainen olo ettei ole oikein kartalla siitä missä mennään. Jokapäiväistä punnitusta olen harrastanut aiemmin, mutta en näe siinä mitään järkeä. Paino vaihtelee kuitenkin todella paljon päiväkohtaisesti (plus-miinus 1-2 kg) riippuen nesteen määrästä ja vaikka mistä. Jokapäiväisestä punnituksesta saan itse ainakin vain ylimääräistä stressiä.

Tuorein painotulokseni on 89,7 kg. Jes! Olen siis alle 90 kg. Se tarkoittaa, että joulukuun lopun painosta 93kg on tippunut 3,3kg ja viime heinäkuun alkutilanteesta 106 kg on tippunut 16,3 kg. Tasaisesti tippuva paino pitää motivaation korkealla ja mielen luottavaisena hyvien tulosten jatkumiseen.

Tästäkin huolimatta pidän itseäni vielä hyvin lihavana ja sitä tietysti olenkin. Mun BMI on 30,7 eli keikun vieläkin “merkittävän ylipainon” ja “lievän ylipainon” rajalla. Usein tuntuu myös siltä, että peilikuvassa ei tapahtuisi mitään muutosta. Tuntuu, että näyttää vain entistä lihavammalta. Luulen, että tämä johtuu ensisijaisesti siitä, että katson itseäni useammin peilistä ja entistä arvioivammin yrittäen etsiä muutosta. Aiemmin kun olin lihavimmillani kartoin peilejä kun oman tilan näkeminen olisi ollut liian masentavaa. Edistyskuvan olen ajatellut ottaa kuitenkin vasta alkukesästä, jolloin muutosta on sitten kunnolla nähtävissä.

Mutta ei auta valittaa, hyvinhän tämä menee! Painon keräämiseen on mennyt useampi vuosi, joten on vain kohtuullista että siitä eroon pääsemiseenkin menee vähintään saman verran aikaa. Tärkeintä on tietysti keskittyä terveyteen ja on myös henkisesti helpottavaa nähdä oma muutos tervehtymisen kannalta, eikä vain painonpudotukseen keskittyvänä dieettinä. Ensisijaisesti kyseessä on kuitenkin elämänmuutos, joka ei pelkisty ainoastaan numeroihin vaa’alla vaan tarkoittaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääntymistä ja myös kehonsisäisiä muutoksia, jotka eivät kaikki näy päälle päin. Tästä tiedosta huolimatta olen kuitenkin vain ihminen, jonka tavoitteena on lapsuudesta saakka ollut saavuttaa oma ihannepaino. Malttamattomuuden tuntemukset on siis vain hyväksyttävä.

Tässä painokäyräni, johon olen merkinnyt viikottaiset tulokset. Kuten näkyy, niin paino on pari kertaa hypännyt jopa muutama sata grammaa ylöspäin. En tiedä mistä se johtuu, mutta veikkaisin että kyseessä voi olla treeniohjelman muutos tuossa tammikuun puolivälissä. Tällä hetkellä teen lihaskuntotreeniä / tankotanssia 4x viikossa 30 minuuttia. Aerobista harjoitusta ei tule muusta kuin ehkä vähän tankotanssista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti