maanantai 5. tammikuuta 2015

Juo(pu)neet pavut



½ kasvisliemikuutio
1 ½ dl vettä
1 sipuli
2 valkosipulin kynttä
1 tl chilijauhetta
1 ½ tl juustokuminaa
½ tl kuivattua oreganoa
2 rkl tomaattipyrettä (itse käytin ketsuppia pyreen puuttuessa)
1-2prk ruskeita papuja tai kikherneitä
½ pll olutta (esim. Corona)
ripaus savustettua paprikajauhetta

Laita pannulle vesi, kasvisliemikuutio, sipulit, chilijauhe, juustokumina, oregano ja tomaattipyree. Kuumenna kunnes sipuli on kypsää. Ota lämpö pois ja lisää pavut tai kikherneet. Käyttäen haarukkaa tai perunanmurskainta, murskaa noin puolet pavuista. Lisää olut ja paprikajauhe lämmittäen miedolla lämmöllä vielä kunnes seos hieman sakeutuu. Tarjoile riisin tai perunoiden kanssa.

Resepti on hieman muunneltu Lindsey S. Nixonin kirjasta Happy Herbivore Abroad http://www.amazon.com/Happy-Herbivore-Abroad-Travelogue-Fat-Free/dp/1937856046 reseptistä Drunken Beans

2 kommenttia:

  1. Tosi kiva löytää hclf-asiaa suomeksi, on ollut mielenkiintoista ja inspiroivaa lukea sun juttujasi! Itse ajattelin myöskin hypätä samaan kelkkaan, koska mulla on ahmimistaipumuksia ja olen lihonutkin reippaasti. Vähän pelottaa se, että voinko oikeasti laihtua, vaikka söisin niin paljon kuin koen tarvitsevani - varsinkin, kun olen vielä normaalipainon puolella, joten laihtumistarvetta ei niin paljon ole. Säkin syöt kuitenkin melko vähän verrattuna siihen, mitä mä luulen, että tulen syömään (n. 2500 kcal?). MUTTA eihän se selviä kuin kokeilemalla. :D Sen tiedän, ettei kaloreiden vahtaaminen ole mua varten!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon! Ihana kuulla että oot tykännyt mun jutuista :)

      Mä muistan silloin kun vielä laskin kaloreita pakkomielteisesti ajattelin että mun on pakko tehdä niin koska mikään määrä ruokaa ei riitä pitämään mua kylläisenä :D Kun siirryin HCLF linjalle niin oli aivan älyttömän vapauttavaa alkaa kuunnella omaa kehoaan ja luottaa siihen. Aluksi vedinkin kattilatolkulla riisiä jne. ja kesti jonkun aikaa ennen kun löysin sen oman tasapainon. Jos on pitkään laiminlyönyt kehonsa ravitsemuksellisia tarpeita niin luottamus ei synny ihan hetkessä, se on normaalia. Yks juttu mikä mua auttoi syömään enemmän oli sen näkeminen mitä muut HCLF ihmiset syövät. Esim. VeganVeins -kanavan Emilyllä on paljon hyviä ruokapäiväkirjavideoita https://www.youtube.com/watch?v=CgVTNLjBWx8 ja hän on hoikka tyttö.

      Tästä aiheesta voisin tehdä vielä tarkemman postauksenkin jossain vaiheessa. Sulle kuitenkin tsemppiä kokeiluusi, hyvin se menee! Muista että multa voit kysyä mitä vaan mieleen tulee :)

      Poista